Az új Mercedes-AMG GT R

Az új Mercedes-AMG GT R

A „Zöld Pokolban” fejlesztve

Affalterbach. A világ legnevesebb versenypályájáról egyenesen az utcára: a Mercedes-AMG még soha nem épített annyi motorsport-technológiát egy szériagyártású autóba, mint most az új Mercedes-AMG GT R-be. A transaxle-rendszerű hajtáslánc-koncepció, az 585 lóerős V8-as biturbo motor, az alaposan módosított futómű, az új aerodinamika és az intelligens könnyűépítés biztosítja az alapot az egyedülálló vezetési élményhez. Az exkluzív „AMG greenhellmagno” szín már első pillantásra sejteti,hol is töltötte a sportautó fejlesztési idejének legnagyobb részét: a „Zöld Pokolban”, vagyis a Nürburgringnordschleifei aszfaltcsíkján. Az elöl-hátul kiszélesített karosszéria a nagyobb nyomtávokkal még nagyobb kanyarsebességeket tesz lehetővé, miközben az aerodinamikát, és ezáltal a tapadást olyan egyedi megoldások javítják, mint például az aktív első légterelőrendszer, a nagy hátsó szárny, és az új dupla-diffúzoros hátsó szoknya. A könnyű kovácsolt kerekek a széria Cup-abroncsokkal szintén a legmagasabb szintű menetdinamikát szolgálják, akárcsak az aktív hátsókerék-kormányzás, a kilenc fokozatban állítható kipörgésgátló, vagy az elektronikusan vezérelt, állítható versenyfutómű. A Mercedes-AMG GT R különleges kiállásáról az AMG Panamerica hűtőrács gondoskodik, ami a Mercedes-AMG GT3 megjelenését idézi.

A legfontosabb technikai adatok áttekintése:

 

 

Mercedes-AMG GT R

Motor

4,0-literes V8-as közvetlen befecskendezéssel és biturbo feltöltéssel

Hengerűrtartalom

3982 cm3

Csúcsteljesítmény

430 kW (585 LE) 6250/percnél

Max. forgatónyomaték

700 Nm 1900-5500/percnél

Meghajtás

Hátsókerékhajtás

Váltómű

AMG SPEEDSHIFT DCT 7‑sebességes duplakuplungos automataváltó

Üzemanyag-fogyasztás városban/városon kívül/vegyes

 

15,0/9,2/11,4 l/100 km

CO2-kibocsátás vegyes

259 g/km

Tömeg (DIN/EG)

1555*/1630** kg

Tömeg/teljesítmény

2,66*/2,79** kg/LE

Gyorsulás 0-100 km/h

3,6 s

Végsebesség

318 km/h

*Menetkész tömeg a DIN szerint, vezető és csomagok nélkül; **Menetkész tömeg az EG szerint, beleértve a sofőrt (75 kg)

Az úttörő technológiákkal büszkélkedő AMG GT R kimondottan utcaihasználatra született. A fejlesztés során rengeteg versenypályás tapasztalatot használtak fel a tervezők az AMG GT3 kategóriából, valamint a DTM-ből. Az olyan adatok, mint például a 3,6 másodperces 0-100 km/h-s gyorsulás vagy a 318 km/h-s végsebesség, a teljesen egyedi menetdinamikai kialakítással együtt extrém gyors köridőket tesznek lehetővé a versenypályákon. A mindössze 2,66 kg/lóerős tömeg/teljesítmény adat a kategória élére emeli a modellt.

A formaterv és az aerodinamika összjátéka

Az új AMG GT R fejlesztése során az aerodinamikai és a formatervező mérnökök az eddigieknél is szorosabban dolgoztak össze. Elölnézetből az autó megjelenését az új AMG Panamericana hűtőrács határozza meg, ami egyenesen a versenysportból származik és az AMG GT3 versenyautót idézi. Az új hűtőrács alapformája különben egészen a Mercedes-Benz 300 SL versenyautóra tekint vissza, amely 1952-ben legendás győzelmet aratott Mexikóban, a Panamericana utcai versenyen.

A még hangsúlyosabb V-formázású orr-rész már álló helyzetben is nagyon dinamikus hatást kelt. Az első lökhárító teljesen új, ún. Jet-Wing kialakítást kapott (az A-Wing továbbfejlesztése), ami az autót még szélesebbnek érezteti. Az óriási levegőbelépők az első lökhárítóban formájukkal a sugárhajtású hajtóműveket idézik, és még több hűtőlevegővel látják el az AMG GT R-t. A széles légterelő ajak csökkenti az első tengelyen a felhajtóerőt, miközben a sárvédő íveken a kiegészítő Air Curtain légfüggönyök jobb légellenállást biztosítanak. A tető könnyű szénszálból készült.

Egy igazi mérnöki csodának számít a vadonatúj aktív aerodinamikai profil, ami szinte láthatatlanul húzódik a padlólemezben, a motor előtt. Ez a mindössze 2 kilogramm súlyú szénszálas elem RACE üzemmódban, 80 km/h-s sebesség felett mintegy 40 mm-rel lejjebb ereszkedik (de rugós felfüggesztésének köszönhetően nem sérül, ha mondjuk keresztbordákba ütközik), lényegesen javítva a levegőáramlást és előidézve az úgynevezett Venturi-hatást, ami még inkább az útra ’szívja’ az autót, és az első tengelyen a felhajtó erőt 250 km/h-s sebességnél például 40 kg-mal csökkenti. Amint leereszkedik az elektromosan működtetett profil, kinyílik a motor plusz hűtőnyílása, ami tovább javítja a levegőáramlást a hátsó diffúzorok irányába, továbbá még jobb fékhűtést biztosít.

További technológiai bravúrnak számít a levegőszabályozó rendszer: az első kötény mögötti ferde, elektronikusan vezérelt lamellák villámgyorsan kinyílnak illetve összezárnak, még tovább javítva az aerodinamikai teljesítményt.

A szénszálas első sárvédőívek 46 mm-rel, miközben az alumíniumból készült hátsó oldalelemek 57 mm-rel szélesítik ki az AMG GT R karosszériáját, nagyobb nyomtávot és kerékkombinációkat lehetővé téve – ezáltal nagyobb tapadás és kanyarsebesség érhető el. A szériában járó kerekek helyett opcionálisan új AMG Performance kovácsolt könnyűfém kerékkészlet is választható elöl 19, hátul 20 colos átmérővel és matt fekete fényezéssel.

A csomagtérajtón méretes fix hátsó szárny feszül, ami a hátsó tengelyre ható leszorító erőt hivatott fokozni. A szárnyprofil dőlésszöge igény szerint mechanikusan, precízen állítható, amely megoldás szintén a versenyautókat idézi.

Az eredmény: a rengeteg aerodinamikai fejlesztés által a mérnököknek a végsebességnél 155 kg-mal sikerült növelniük a leszorítóerőt az AMG GT-vel összehasonlítva. Fontos megjegyezni, hogy a nagyobb motorteljesítmény, a szélesebb kialakítás, a méretesebb kerekek, a nagyobb hátsó szárny és hűtőlevegő-szükséglet, valamint a fokozott leszorító erő ellenére az AMG GT R alacsonyabb légellenállási együtthatóval (cw-érték) büszkélkedik, mint az AMG GT.

Egyedi beállítással felruházva: az AMG versenyfutómű

Az AMG új nagyteljesítményű sportolójának a futóműve is versenypályákra született. A rugózatlan tömegek csökkentése céljábólszinte az összes futóműalkatrész kovácsolt alumíniumból készült. Továbbá az AMG mérnökei kimondottan az AMG GT R számára fejlesztettek ki egy új versenyfutóművet, amely lehetővé teszi a személyes beállításokat a mechanikus, fokozatmentes állíthatóság révén.

A futómű sajátos hangolású AMG RIDE CONTROL fokozatmentesen állítható lengéscsillapító rendszerrel is rendelkezik: a járművezető az AMG DRIVE UNIT kezelőegységről gombnyomásra három fokozatban („Comfort”, „Sport” és „Sport Plus”) állíthatja be csillapítás karakterét. Utcai használatra a „Comfort”, a nem éppen tökéletes aszfaltminőségű Nordschleifén a „Sport”, a kiváló minőségű modern versenypályákon pedig a „Sport Plus” állás használata javallott.

A fentebb részletezett változtatásokon felül a nyomtávok is szélesebbek mind az első, mind pedig a hátsó tengelynél, a tapadást pedig szériában Michelin Pilot Sport Cup 2 típusú, elöl 275/35 ZR 19, hátul 325/30 ZR 20 méretű sportabroncsok fokozzák. Az utcai használatra engedélyezett speciális abroncsok gyorsabb köridőket tesznek lehetővé, és akár 50 százalékkal nagyobb futásteljesítményt biztosítanak versenypályán.

Agilitás és stabilitás: az aktív hátsókerék-kormányzás

Az új AMG GT R még pontosabban irányítható a szériában járó aktív hátsókerék-kormányzásnak köszönhetően, amely fejlesztés első ízben került be egy Mercedes-AMG modell lemezei alá. A rendszer lelkét két elektromechanikus aktuátor képezi, melyek nem állnak mechanikus összeköttetésben a kormánnyal. Az AMG GT R esetében a hátsó kerekek maximum 1,5 fokkal képesek elfordulni.

100 km/h-s sebességig a hátsó kerekek az elsőkkel ellentétes irányban fordulnak el, ami virtuálisan csökkenti a tengelytávolságot és kisebb sebességeknél javítja az agilitást. 100 km/h felett a rendszer a hátsó kerekeket az elsőkkel megegyező irányba kormányozza, virtuálisan fokozva a tengelytávot, és ezzel érezhetően javítva a stabilitást. Az aktív hátsókerék-kormányzás nem csupán jobb kezelhetőséget garantál kanyarokban, de a hirtelen kikerülési manőverek alkalmával is támogatja a járművezetőt, fokozva az aktív biztonságot.

A szériában járó 3-fokozatú ESP rendszer („ESP ON”, „ESP SPORT HandlingMode” és „ESP OFF”) tökéletesen össze van hangolva az önzáró differenciálművel, és segít optimálisan kiaknázni az AMG GT R rendkívül magas szintű menetdinamikáját. Kikapcsolt menetstabilizáló (ESP OFF) állásban a programozás megfelel az AMG GT3 versenyautóénak.

Maximális támogatás versenypályán is

ESP OFF módban, egy újabb innováció révén még inkább személyre szabhatja a járművezető az AMG GT R karakterét: az új AMG TRACTION CONTROL szintén közvetlenül a versenysportból származik, és 9 fokozatban teszi lehetővé a sofőr számára a hajtott hátsó kerekek kipörgésének szabályozását. Az állítás egy speciális, középkonzolon található forgókapcsolón keresztül történhet. Az első fokozat kimondottan nedves útfelülethez van hangolva magas biztonsági tartalékokat biztosítva, míg a 9-es fokozat maximális kipörgést engedélyez a kerekek számára.

Az AMG GT R szériafelszereltségéhez hozzátartozik az elektronikusan vezérelt önzáró hátsó differenciálmű, ami a kompakt váltóházba van integrálva. A rendszer minden helyzetben változó záróhatással dolgozik, tökéletesen igazodva a legkülönfélébb körülményekhez.

A precíz kormányozhatóságról változó áttételű Sport-paraméterkormányzás gondoskodik, ami alacsonyabb sebességeknél úgy biztosít jobb kezelhetőséget és agilitást, hogy nagy sebességeknél nem befolyásolja a stabilitást és a biztonságot. A rendszer további különlegessége, hogy nem csak a sebesség, de a keresztgyorsulások és a kiválasztott AMG DYNAMIC menetprogram függvényében is változtatja a rásegítés mértékét.

Készen áll a versenyzésre: az utastér

Ahhoz, hogy az új AMG GT R vezetőjének optimális munkakörülményeket tudjon teremteni, a belső tér kialakítását is hangsúlyosan inspirálta a versenysport. Szériában extrém könnyű, mechanikusan állítható AMG sportkagylóülések járnak a modellhez nappabőr/DINAMICA mikroszálas kárpitozással, azonban felár nélkül lehet választani helyettük a kedvelt AMG Performance üléseket. Opcionálisan sárga biztonsági övekkel, vagy sárga díszítéssel ellátott műszer-számlapokkal még inkább ki lehet hangsúlyozni az AMG GT R különlegességét.

A domináns középkonzol olyan érzetet kelt, mintha egyenesen a versenysportból érkezett volna. A szabadon álló, középen elhelyezett multimédiás kijelző szintén magára vonzza a tekintetet. Szériában jár továbbá az új AMG Night belső csomag, ami a széria AMG zongoralakk belső csomaggal tovább hangsúlyozza a beltér sportosságát. Opcionálisan a zongoralakk betétek helyett matt fekete szénszálas díszbetéteket is választhatnak az ügyfelek.

Magasabb felszereltség, alacsonyabb tömeg: az AMG Lightweight Performance

Egy sportautó esetében a teljesítmény szempontjából rendkívül fontos tényező a tömeg. Az AMG GT R fejlesztése során a Mercedes-AMG az intelligens anyaghasználatra szavazott. Az alumínium széleskörű használata mellett egyéb anyagok is megtalálhatók, a hátsó csomagtérajtó például acélból, a frontrész pedig magnéziumból készült. Az extrém könnyű magnéziumnak köszönhetően az orr-rész különösen könnyű, javítva az autó agilitását. Mindemellett a modell csavarodási és torziós szilárdsága extrém magas.

Az AMG Lightweight Performance filozófia keretében számos intézkedéssel igyekeztek a tervezők mérsékelni a tömeget. Különösképp a könnyű, rendkívül erős, és ezáltal a versenysportban előszeretettel alkalmazott szénszál használatával sikerült megvalósítani a kitűzött célokat. Például szénszálból készülnek az első sárvédőívek, a tető, valamint a motor és a váltó között lévő „TorqueTube”, amely csupán 13,9 kg-os tömegével kereken 40 százalékkal könnyebb az AMG GT eleve optimalizált tömegű alumínium megoldásánál.

A tömegcsökkentés jegyében születtek továbbá a szériában járó kovácsolt könnyűfém kerekek, valamint a titán kipufogódob, de hangszigetelő anyagból is kevesebbet kapott a modell. Összességében az új AMG GT R 15 kilóval könnyebb az AMG GT S-nél, ami különösen annak tudatában szép eredmény, hogy számos tömegnövelő felszereltséget kapott, gondoljunk csak a nagy hátsó szárnyra, a hátsókerék-kormányzásra, az aktív aerodinamikára, vagy a karosszérián és a futóműben eszközölt merevítésekre. És a tervezők nem csupán a tömeget csökkentették, de ezzel egyidejűleg még tovább javították az AMG GT eleve rendkívül magas torziós szilárdságát, ami különösen jól jön az extrém terhelést jelentő versenypályás igénybevételek során.

Rendkívül hatásos és fáradhatatlan: a fékrendszer

A nagyteljesítményű, elöl 390 mm, hátul 360 mm átmérőjű belső hűtésű és lyuggatott féktárcsákkal dolgozó kompozit fékrendszer már szériában kiváló lassulást és tartós terhelhetőséget biztosít. A féknyergek sárga fényezést kapnak.

Opcionálisan egy nagyteljesítményű kerámia fékrendszer is elérhető az AMG GT R-hez. Előnyei: a 17 kg-os tömegcsökkenés mellett a hosszabb élettartam, valamint a még fáradhatatlanabb működés extrém igénybevétel esetén az elöl 402 mm, míg hátul 360 mm átmérőjű kerámia féktárcsáknak köszönhetően.

Nagyobb teljesítmény, több nyomaték, jobb reakciók: a motor

Az új élsportoló szíve hevesebben dobog, mint valaha: a 4-literes V8-as AMG Biturbo motor csúcsteljesítménye eléri az 585 lóerőt, vagyis 75 lóerővel erősebb, mint az eddigi GT S csúcsverzió. A maximális forgatónyomaték 700 Nm, ami 1900-5500/perc között végig rendelkezésre áll. A jelentős teljesítménynöveléshez számos beavatkozásra volt szükség, a turbófeltöltők töltőnyomása például az AMG GT-vel összehasonlítva 1,2-ről 1,35 barra emelkedett – a turbófeltöltő maximális fordulatszáma percenként 186.000.

A még közvetlenebb reakciók elérésében fontos szerepe van a könnyített kettőstömegű lendkeréknek, ami 0,7 kg-mal nyom kevesebbet, mint az AMG GT S modellben. A nyolchengeresnek lenyűgözően közvetlenek a gázreakciói, karaktere pedig imádni való: teljesítményleadása lineáris, mégpedig úgy, hogy minden fordulatszám-tartományban óriási erőt bocsáta vezető rendelkezésére.

Annak érdekében, hogy magas külső hőmérsékleteknél is garantálni lehessen az optimális teljesítményt, a Mercedes-AMG mérnökei egy közvetett levegős-vizes köztes hűtő alkalmazására szavaztak. A biturbo-feltöltésnek és a közvetlen benzinbefecskendezésnek köszönhetően a nagyobb teljesítmény elérése mellett a motor termodinamikai hatásfoka is jobb. A motor esetében néhány technikai megoldás egyenesen az F1-ből érkezett (például a hengerfalak NANOSLIDE bevonata), a száraz karteres olajozás pedig amellett, hogy a motor mélyebb beépíthetőségét teszi lehetővé, nagy keresztgyorsulások alkalmával is maximális kenést biztosít, kiválóan támogatja a versenypályás használatot.

Természetesen az AMG GT R erőforrása is az AMG motorgyártásának „One Man – OneEngine” filozófiáját követi, vagyis az affalterbachi szerelősoron egyetlen szakértő gondoskodik a motor teljes, kézzel történő összeszereléséről.

Még inkább alkalmas a versenypályás használatra: a duplakuplungos váltó

Természetesen az AMG GT R transaxle-elrendezésű hétsebességes duplakuplungos váltóját sem hagyták érintetlenül a szakemberek: mind hardveres, mind pedig szoftveres oldalról alaposan átdolgozták, és így a versenypályás használatra még inkább alkalmassá tették. Az AMG SPEEDSHIFT DCT 7-sebességes sport automataváltó első fokozata például hosszabb áttételezést kapott, miközben a hetedik fokozat, valamint a végáttétel rövidebb lett.

A váltási teljesítmény és a reakcióidő továbbá lényeges mértékben javult, miközben a rajtautomatika még agresszívebben dolgozik. A tervezők a váltómű hűtését a nagyobb igénybevételhez igazították.

Az AMG DYNAMIC SELECT vezérlő segítségével a vezető teljes mértékben saját igényeihez igazíthatja az AMG GT R karakterét. A következő üzemmódok állnak rendelkezésre: „C” (Comfort), „S” (Sport), „S+” (Sport Plus) és „I” (Individual). „RACE” menetprogramban a váltó karakterét radikális hangolást biztosítva versenypályás használathoz állítja a vezérlés, a kapcsolási idők ilyenkor a legrövidebbek, a hangzásvilág pedig még agresszívebbé válik. A különálló „M” gomb megnyomásával a manuális váltóüzemmódot aktiválhatjuk.

Komfort és agilitás: a dinamikus motor- és váltótartó bakok

Az AMG GT R szériában dinamikus motor- és váltótartó bakokkal van felszerelve. A transaxle-építésmódnál a motor- és váltófelfüggesztésnek különösen fontos funkciója van: a lágy felfüggesztés fokozza a komfortot és csökkenti a zajokat, rezgéseket, miközben a feszesebb bakok javítják a kezelhetőséget és az agilitást. A Mercedes-AMG ezt az ellentmondást a dinamikus motor- és váltótartó bakok alkalmazásával oldotta meg: a bakok feszessége a másodperc törtrésze alatt az adott menetszituációhoz alkalmazkodik.

Őszinte, tiszta hangzás: az AMG Performance sportkipufogó rendszer

A speciális fejlesztésű kipufogórendszer nem csupán valódi versenyautókra jellemző hangzásvilágot biztosít, de a titán végdobnak, valamint az elülső rész vékony, rozsdamentes acél falának köszönhetően kereken 6 kilóval könnyebb az AMG GT-S rendszerénél.

A megjelenés is egyedi: a hátsó kötény közepén egy versenysport-hangulatot árasztó hatszögletű kipufogóvég trónol, miközben két további kipufogóvég is helyet kapott a diffúzor balés jobboldalában. A kipufogórendszer két, fokozatmentesen állítható kipufogószeleppel van felszerelve, amelyek az AMG GT R hangját közvetlenül befolyásolják. A szelepek a kiválasztott AMG DRIVE SELECT menetprogram állásának megfelelően nyitnak illetve zárnak, azonban az AMG DRIVE UNIT-ról egy dedikált gomb segítségével is irányíthatók.