Bemutatkozott a Kia Stinger

A Kia, a Stinger világpremierjével valósággal ellopta a show-t a konkurencia elől Detroitban. Az ötszemélyes ferdehátú sportszedán a legnagyobb teljesítményű sorozatgyártású modell a cég történetében. Többféle motorral és hajtáslánccal, luxusszínvonalú belsővel érkezik, idén először az Egyesült Államokban, de 2017 végén Európába is elér.

Orth Hedrick, a Kia Motors America (KMA) terméktervezési alelnöke elmondta: „A Stinger számunkra igazi álom, amely ma, itt Detroitban vált valósággá, miután tervezőink egy lelkes csoportja éveken át elkötelezetten és szenvedélyesen dolgozott rajta. A GT tanulmányautó tervétől kezdve a legendás Nürburgring versenypályán való finomhangolásig minden részletre megszállottként ügyeltek.”

A vadonatúj 2018-as Kia Stinger szoros formai és műszaki rokonságban áll közvetlen elődjével, a GT tanulmánnyal, a tervezést Peter Schreyer, a Kia Motors vezető formatervezője, és az ő frankfurti csapata felügyelte. Az autó vezethetőségéért és kezelhetőségéért Albert Biermann, a Kia Motors nagy teljesítményű autóinak fejlesztési vezetője felelt, a teszteket Koreában és a Nürburgringen végezték.

Mitől lesz egy autó igazi gran turismo? A Stinger ősének, fejlesztési bázisának tekinthető GT tanulmányautó 2011-ben, a Frankfurti Autószalonon mutatkozott be először, az azt követő öt évben pedig valósággá vált. Miután a Stinger házon belül zöld utat kapott, a gran turismo kérdés mantrázásával kezdetét vette a fejlesztés. A Kia vezetőinek üzenete egyértelmű volt: az érkező modell formája legyen bátor. És az is lett. Ugyanilyen fontos volt, hogy fürge legyen és gyors, ugyanakkor luxus és csendes. Meg kellett teremteni továbbá a tökéletes egyensúlyt vezetésben és kezelhetőségben, mindezt öt kényelmes ülőhellyel, és elegendő csomagtérrel. Nagyon sok mindent figyelembe kellett venni, hogy autentikus gran turismo születhessen. A Stinger az.

Formaterv

„Egy igazi gran turismo esetében a hosszú távú autózás élvezetéből ered az inspiráció, nem a nyers teljesítmény, a kemény dinamika, vagy a brutálisan markáns stílus a lényeg, itt mindenekfelett áll a luxus, a komfort és a kecsesség” – jegyezte meg Gregory Guillaume, a Kia Motors Europe dizájnfőnöke. „A Stinger esetében nem számít, hogy elsőként érjen célba – ez az autó az utazásról szól. Ez szenvedély!”

A Stinger formája farhangsúlyos, a megjelenés legfontosabb elemei a hátsókerék-hajtásra utalnak, ilyen a hosszú gépháztető, a rövid első túlnyúlás, a hosszú tengelytáv a tágas utastér, valamint a tekintélyes hátsó túlnyúlás is. A Stinger vizuális egyensúlya tökéletes, úgy tervezték meg, hogy elegancia és sportosság jellemezze, ne pedig agresszió.

A széles első és hátsó nyomtáv, valamint az ajtók körüli süllyesztett kontúrok fokozzák a forma vizuális erejét, míg az övvonal kiemeli a ferdehátú „fastback” sziluettet. Ezeken kívül a külső formaterv elemei funkcionálisak – az orr, a kerékdobok kopoltyúi, a sima fenéklemez és a hátsó diffúzor –, javítják az aerodinamikát. Hátul négy ovális kipufogón távoznak a gázok. Természetesen megvan a Kia márkavédjegy tigrisorr hűtőmaszk is, amely komplex egységet alkot a LED-es fényszórókkal.

A kabin alacsony, ezért lapos szögben döntött a szélvédő, és ez a lendület megmarad a hátsó részen is, álló helyzetben is dinamikus oldalnézetet kölcsönözve az autónak. Belül az utasok mindent megkapnak, ami az utazásukat luxusélménnyé varázsolja. Rendkívül puha Nappa bőrből készült kárpitozás is elérhető, az ülések határozottan formázottak, a vezetőnél levegővel szabályozható párnák vannak a háttámlában.

A műszerfalon vízszintes síkban található mindaz, ami a vezetőnek fontos. A középkonzol két részre osztott: az információs és szórakoztató egységek nagyméretű, színes érintőképernyőről vezérelhetők, illetve azokon jeleníthetők meg, míg alatta a légkondicionáló és a szellőzés vezérlőpanelje található. A kormány a legjobb fogás érdekében természetesen bőrborítású, a műszerpult analóg és digitális egységek kombinációja. A nagy főműszert fémgyűrű keret emeli ki, mutatója pedig tűzpiros. A színes TFT panelen olyan adatok jelennek meg, mint a G-erők (elsősorban oldalgyorsulás kanyarban), pályán a köridők, a motorolaj hőmérséklete, valamint egyéb kiegészítő információk, mint a fedélzeti számítógép, a vezetői beállítások, a navigáció vagy a diagnosztikai adatok.

A könnyed, légies ihletésű küllős szellőzők elöl és hátul is megtalálhatók, matt króm keret veszi mindet körbe. A hosszú tengelytáv miatt bőséges mind az első, mind a hátsó lábtér, sőt az alacsony ülőhelyzetből adódóan a fejtér sem szűkös.

Karosszéria

Albert Biermann 2014 decemberében, a BMW-t elhagyva csatlakozott a Kiához, és a Stinger volt az első olyan önálló munkája, ahol az autót a kormány mögött ülve kellett összhangba hoznia a formatervvel. „Úgy vélem, a Kia életében a Stinger rendkívül fontos, ugyanakkor különleges esemény.” – jegyezte meg Biermann. „Mivel senki sem csak úgy gondol rá, mint autóra.”

Mielőtt meghatározták volna a végleges beállítási paramétereket, tanulmányozták a versenytársakat is. A Stinger 2,905 mm-es tengelytávja jelentősen hosszabb, mint az Audi A4-é, a BMW 4-es Gran Coupe-é, az Infiniti Q50-é és a Lexus IS-é, sőt lekörözi a Lexus GS-t és a Mercedes-Benz CLS-t is. A teljes hossz (4,830 mm) és a szélesség (1,870 mm) ugyancsak több a szegmens szereplőinél, így rendkívül tágas a belső. A Stinger csomagtere is sok versenytársáénál nagyobb, elegendő a hely az utasok poggyászainak, golf táskáknak, és elérhető a komfortos Smart Trunk funkció, azaz a villanymotoros fedélmozgatás.

A kiváló irányíthatóság és kezelhetőség, a precíz futómű geometria alapja az ultra merev vázszerkezet, amit a Stinger esetében 55 százalékban alkalmazott nagy szakítószilárdságú acélokkal értek el. A merev karosszéria hozzájárul a kiváló zajkomforthoz is. Az elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztés beállításánál fontos volt, hogy a vezető optimális visszajelzéseket kapjon.

A Kia először alkalmaz elektronikusan vezérelt adaptív felfüggesztést (DSDC – Dynamic Stability Damping Control), amellyel igény szerint módosíthatók az autó menettulajdonságai. Bár az alapbeállítás mindig próbál alkalmazkodni a vezetőhöz, ez módosítható az útviszonyok és a vezetői stílus függvényében. A rendszer ötféle üzemmódba kapcsolható (most először a Kiánál): Personal, Eco, Sport, Comfort és Smart.

Az elektromos rásegítésű, változó áttételű R-MDPS (Rack-mounted Motor Driven Power Steering) kormánymű különlegessége, hogy a szervomotor nem a kormányoszlopra, hanem magára a fogaslécre haj be, ezáltal a vezető sokkal közvetlenebbnek érzi az irányítást, továbbá elmaradnak a nemkívánatos rezgések is a kormányoszlopon. Az öt választható üzemmód hatással van a szervokormány működésére is.

Hajtáslánc

A hosszú gépháztető alatt kétféle hosszirányban álló, turbós benzinmotor dolgozhat.

Hivatalosan még fejlesztés alatt áll mindkét motor, az alapot jelentő 2,0 literes, turbós négyhengeres Theta II sorozatú erőforrás becsült teljesítménye 255 LE (6,200/perc). Maximális forgatónyomatéka 353 Nm széles, 1,400-4,000/perc közötti fordulatszám-tartományban. Hasonló, a teljesítményt hitelesítő tájékoztató adatok már rendelkezésre állnak a 3,3 literes, V6-os ikerturbós Lambda II motorról is: ennek teljesítménye várhatóan 365 LE (6,000/perc), maximális forgatónyomatéka pedig 510 Nm 1,300-4,500/perc között. A Kia célja, hogy a V6-os változat 0-100 km/h-ra 5,1 s alatt gyorsuljon, végsebessége pedig elérje a 269 km/h-t.

A K900 luxusmodell után a Stinger a második Kia, amelyik megkapja azt a második generációs, nyolcfokozatú, kormányról is kapcsolgatható bolygóműves automataváltót, amit kifejezetten hátsókerék-hajtású típusokhoz terveztek. Akárcsak a felfüggesztésre és a kormányműre, a váltóra is hatással van az ötféle választható menetprogram, sőt a gázpedál érzékenysége is változik.

Mivel a szenvedélyes vezetők nem mindig közlekednek ideális útviszonyok között, a Stinger az első Kia szedán, amely igény szerint elérhető hátsó-, vagy összkerékhajtással is. A hátsó kerék feletti uralom nem mindig optimális vízen vagy szárazon, ezért az összkerékhajtás új, nyomatékvektoros (DTVC – Dynamic Torque Vectoring Control) rendszerrel dolgozik, amely figyeli a vezető utasításait, és az útviszonyokat (tapadás), majd ennek függvényében szabályozza a nyomatékot és a fékerőt a kerekeken. A hátsókerék-hajtású Stinger a hátsó tengelyen mechanikus önzáró differenciálmű dolgozik.

Mindkét motorral alapfelszereltség a könnyűfém felnikészlet. A 2,0 literes, négyhengeres, turbós gép 18 colosakat hord, abroncsmérete 225/45 R18. A 3,3 literes, V6-os, ikerturbóshoz 19 colos felnik járnak, ultra-nagy teljesítményű gumiabroncsokkal, elöl 225/40 R19, hátul 255/35 R19 méretben. A belső hűtésű tárcsákkal lassító Brembo fékrendszer szériatartozék a 3,3 literes változatokon, elöl négy-, hátul kétdugattyús féknyergekkel.

Fejlett technológia és kényelem

A kényelem és az előrelátó biztonság a legfontosabb Kia hagyományok közé tartozik, és a Stinger tovább viszi ezt a tradíciót. A fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) összehangoltan működnek együtt, javítva, sőt fokozva a vezetés élményét.

Az Egyesült Államokban, a National Highway Traffic Safety Administration becslése alapján évente 100,000 olyan, rendőrség által is jelentett közlekedési esemény történik, amelynek közvetlen oka, előidézője a fáradt vezető. Mintegy 1,550 haláleset és 71,000 sérülés az éves mérleg*. A Kia először alkalmazza az új, vezetőt figyelmeztető riasztást (DDA – Driver Attention Alert), amely segít megakadályozni, hogy a sofőr menetközben elaludjon. A rendszer figyeli a vezetőt és a járművet is, és ha szükséges megszólal egy figyelmeztető hang és felirat jelenik meg a műszerfalon, hogy ideje megállni, pihenni, felfrissülni.

Az ütközésre figyelmeztető (FCA – Forward Collision Assistance) az integrált automata vészfékezővel (AEB – Autonomous Emergency Braking) képes felismerni a másik járművel való ütközés veszélyét, sőt a gyalogosokat is, így vészfékezéssel segít elkerülni a gázolást. Az adaptív tempomattal (ASCC – Advanced Smart Cruise Control) a Stinger a beállított követési távolság szerint halad a másik jármű után, szükség esetén pedig megáll (dugóban). A sávtartó (LKA – Lane Keep Assist) figyeli a sávban haladó autót, és ha a vezető jelzés nélkül sorolna át másikba, hanggal figyelmezteti és a kormányzásban - sávban tartásban - is segít. A hátsó keresztirányú forgalomfigyelő (RCTA – Rear Cross Traffic Alert) akkor hasznos, ha beláthatatlan útra próbálunk kitolatni: kamerák figyelnek a vezető helyett és a rendszer jelzi, ha keresztirányú forgalom van, így elkerülhetők a balesetek.

A mai világban a kapcsolattartás, a szórakozás és a járműinformáció lehet olyan fontos, mint a dinamikus vezetés élménye, a Stinger éppen ezért a legújabb infotainment rendszerrel érkezik. Az állítható magasságú, színes head-up display (HUD) lehetővé teszi, hogy vezető látóterében hasznos információk jelenjenek meg a szélvédőre vetítve, többek között az aktuális sebesség, navigációs utasítások, audio és tempomat beállítások, vagy éppen a holttér-figyelő üzenetei. A középkonzolon vezeték nélküli, indukciós telefontöltőn kelhetnek életre az okoskészülékek lemerült akkumulátorai, továbbá van Bluetooth kihangosító, amely a kormány elengedése nélkül is kezelhető.

Az alapáras audio a 2,0 literes modellben hat hangszórós, 7,0 colos érintőképernyővel és a legújabb UVO verzióval – ez a Kia díjnyertes telematikai rendszere. A 3,3 literes változatban alapból kilenc hangszóró és külső erősítő található. Igény szerint elérhető a kristálytiszta hangzású prémium Harman/Kardon® hifi is, 15 hangszóróval, ülések alá épített mélysugárzóval, külső erősítővel, 720 wattos zenei teljesítménnyel. Igazi technikai nyalánkság a tömörített MP3 fájlokat feljavító, szabadalmaztatott Clari-Fi™ technológia. A tökéletes, térhatású zenehallgatás élményét a legújabb generációs QuantumLogic™ Surround Sound technológia valósítja meg.

A Kia Stinger európai értékesítése várhatóan 2017 utolsó negyedévében indul.

* : National Highway Transportation Safety Administration (NHTSA) Drowsy Driving Research and Program Plan; 2016. március.

> Műszaki adatok letöltéséhez kattintson ide