DIGITAL LIGHT - a Mercedes-Benztől

A Mercedes-Benz fejlesztői számára a járművilágítás jövője a vakításmentes, HD minőségű főfényszóróban rejlik. A forradalmi fényszóró-technológia maximális teljesítményt biztosít, miközben magas szintű kommunikációt és vezetési segítséget kínál. A Mercedes-Benz új HD fényszóró-generációja olyan chipeket tartalmaz, amelyek egyenként több mint egymillió mikrotükröt vezérelnek, vagyis járművenként több mint kétmilliót. A dinamikus fényszóróvezérléshez szükséges funkciók intelligens irányítása a Mercedes-Benz saját fejlesztése. Az algoritmus részletes információt kap a környezetről a jármű érzékelői által, és ebből a rendszer valós időben kiszámolja a több mint kétmillió pixel mindegyikének fényértékét. Az intelligens fejlesztés dinamizmusa és precíziója jóformán végtelen lehetőséget biztosít az ideális, nagyfelbontású fényeloszlás megteremtése érdekében, amely tökéletesen alkalmazkodik a környezeti körülményekhez. 

„A döntő tényező nem is maga a fényszóró technológiája, hanem a vezérlés digitális intelligenciája”, hangsúlyozza Gunter Fischer, a Daimler AG járművezérlő rendszerek fejlesztéséért felelős részleg vezetője. Az innovációt a Mercedes-Benz két partnercéggel közösen alkotta meg, amely kiváló példa a belső együttműködésre a Daimler kutatói és járműfejlesztési részlegei között a gyártáshoz vezető út kiindulópontján.

Érzékelők, mint például kamerák vagy radarok észlelik a körülményeket, majd erőteljes számítógépek milliszekundumok alatt elemzik az adatokat digitális térképekkel együtt, és parancsot adnak a fényszóróknak, hogy megfelelően állítsák be a világítást, bármilyen körülménynek megfelelve. Mindez optimális láthatóságot biztosít a vezető számára, anélkül, hogy elvakítaná a többi közlekedőt, miközben az innovatív funkciók fokozzák a biztonságot. „A „DIGITAL LIGHT” stratégiánkkal nem rekordokat szeretnénk felállítani a megvilágításban, hanem optimális látást és maximális fényerőt biztosítanánk a járművezetők számára, mégpedig az elvakítás elkerülésével. A vezetőt segítő innovatív funkciók és a kommunikáció a közlekedés többi résztvevőjével még tovább optimalizálja az éjszakai vezetés biztonságát”, hangsúlyozza Gunter Fischer.

A Mercedes-Benz nem csak minden helyzetben ideális fényelosztást szeretne elérni a „DIGITAL LIGHT” technológiával, de a vezető irányítását és támogatását is célirányos módon segítené a kritikus helyzetekben, például a keskeny útépítések mentén. Továbbá lehetővé válik a hiányzó sávfelfestések rávilágítása az útra, amennyiben azok hiányoznának. Emellett a digitális világítási rendszer akár üzenetet is küldhet, például útra vetített iránymutató nyilakkal vagy figyelmeztetésekkel. A „DIGITAL LIGHT” jóvoltából az autó a jövőben kommunikálhat más közlekedőkkel is: például jelzéseket vagy gyalogos-átkelőket világíthat meg. A „DIGITAL LIGHT” nagy mértékben hozzájárulhat a közlekedésbiztonság fejlesztéséhez, és a balesetmentes autonóm közlekedés egyik alapköve lehet – az átfogó INTELLIGENT DRIVE stratégia fontos részeként. Amit 2015-ben, még az F015-ös kutatóautóban vízióként bemutattak, az mára demóautókban dolgozik, a közeljövőben pedig a közúti közlekedésben is elérhetővé válik.

A fényszóró projektorrá válik

Az új HD minőségű fényszóróban egy chip több mint egymillió mikrotükörrel dolgozik együtt. A fényt így apró pixelekre osztja a rendszer. Minél kisebbek ezek a pixelek, annál jobban reagálhat az egység a különböző helyzetekre, annál precízebben világítja meg a tárgyakat és személyeket, emellett pedig egyes részeket célzottan enyhébb fénnyel vagy lesötétítve világíthat meg. A sokoldalú, intelligens mozgató rendszert a Mercedes-Benz fejlesztette. Ez optimális látásviszonyokat teremet a vezető számára, a többi közlekedő elvakítása nélkül.

A jövőben a Mercedes-Benz az új fejlesztésű HD szoftveres fényelosztást a „DIGITAL LIGHT” részeként két fényszóró rendszerrel kínálja majd:A maximális felbontás és teljesítmény érdekében a Mercedes-Benz minden egyes HD fényszóróban több mint egymillió pixelt használ új típusú megvilágítási technológiával. A nagy fénykibocsátású diódák fényét több mint kétmillió mikrotükör továbbítja az útfelületre – minden egyes tükör külön mozgatható. Az első prototípusok már demonstrációs autókban dolgoznak, és 2016 novemberében mutatták be őket a nagyközönség számára, éjszakai kirándulások keretében.

2016 októberében egy új, kimagasló hatékonyságú és különösen kompakt LED chip készült el a µAFS vállalattal közös kutatási projekt keretében, amely a közeljövő összes új Mercedes-Benz gépjárművében megtalálható lesz. Fényszórónként itt négy fénypontról beszélünk, egyenként 1024 külön állítható LED chippel. Ez összesen 8192 külön állítható fénypixelt jelent járművenként.