Debrecen polgárai mostanában egy különleges külsejű, kicsit turcsi orrú, narancssárga teherautót láthatnak felbukkanni a városuk utcáin – sőt a villamossíneken is. Ez a kétéltű, Mercedes-csillagot viselő Unimog jelentősen megkönnyíti a város közlekedési infrastruktúrájának karbantartását. Pongor Csabával, a Debreceni Közlekedési Zrt. műszaki igazgatójával arról beszélgetünk, miért is döntöttek a különleges, sokoldalú UNIMOG beszerzése mellett. A 2007–2013-as európai uniós pályázatok között szerepelt a Közlekedési Operatív Program, és Debrecen ennek keretében új villamosvonal építésére kapott támogatást. A nyertes pályázatnak köszönhetően megépült a 2-es villamosvonal, valamint a vonalhoz kapcsolódóan két új áramátalakító, egy pedig felújításra került, mindezeken túl pedig még a telephelyünket is korszerűsítettük. És ez még nem minden, hiszen ezenkívül sor került tizennyolc új, spanyol villamosjármű üzembe helyezésére is. Az uniós pályázat tartalékkerete biztosított lehetőséget arra, hogy a megújuló villamosvonalak karbantartásához, illetve üzemeltetéséhez beszerezzük ezt az univerzális, cserefelépítményekkel rendelkező gépjárművet. Az alapvető követelmény az volt, hogy olyan céggel tudjunk szerződést kötni, amelyik megfelelő referenciákat tud nyújtani az ilyen eszközök gyártására. Az Unimog és gyártója, a Mercedes cég egész Európában megfelelő, sőt kiváló bizonyítványoknak van a birtokában, és a tudomásunkra jutott, hogy Miskolc városa a „Zöld nyíl” programja megvalósításához már vásárolt a Pappas Auto-tól hasonló gépkocsit.
Amikor a közbeszerzési pályázatot kiírtuk, meghatároztunk egy alapjárművet, hogy az milyen teljesítményű, terhelhetőségű legyen. Ami igazán fontos volt számunkra, hogy olyan forgózsámolyos sínvezető berendezéssel is el legyen látva, ami lehetővé teszi, hogy a jármű a villamos pályáján is tudjon közlekedni. A pályázatokat értékelve kiderült, a Pappas Auto felelt meg a kiírás feltételeinek, mégpedig a duál üzemmódú, Euro 6-os Unimoggal. Ez a gépjármű ezenkívül még több olyan fontos funkcióval is rendelkezik, amelyek rendkívül hasznosak számunkra. Cserefelépítménnyel például alkalmassá válik villamosok vontatására, illetve tolására, továbbá felszerelhető rá egy sínvályútisztító berendezés, amelyhez egy kis, szintén sínen és közúton is közlekedni képes utánfutó tartozik. Ennek a sínvályúba lerakódott homok gyűjtőtartályba történő felszívása a feladata. A vásárolni kívánt járműnek egy másik szempontnak is meg kellett felelnie, mégpedig annak, hogy a téli időszakban a villamospálya, illetve a DKV-hoz tartozó területek, útszakaszok hómentesítéséhez hóeke is csatolható legyen hozzá. Mivel egy másik cserefelépítményként hidraulikus emelőkosaras berendezés szerelhető a járműre, ezért a villamos felsővezetékeinek karbantartására szintén alkalmas. Ez az Unimog szinte egy komplett gépparkot kivált, igaz viszont, hogy megfelelő felkészültségű kezelőket igényel, hiszen az említett funkciókat a járműről kell működtetni. Magyarországon az ilyen típusú járművezetők képzése még gyermekcipőben jár, bár Miskolc és Budapest már kitaposta számunkra az ösvényt. A Pappas Auto természetesen segítséget nyújt a szakemberek oktatásában, és ennek hála, már négy kiképzett járművezetőnk is alkalmas ezeknek a gépkocsiknak a vezetésére, ugyanis sikerült megfelelniük az alkalmassági vizsgán, továbbá megszerezték az egészségügyi bizonyítványt. Hamarosan újabb gyakorlati oktatást is kapnak a képzett vezetők. Magát az Unimogot sem lehet üzembe helyezni azelőtt, hogy Debrecenben próbafutásként ne tenné meg legalább a hatóságilag előírt 150 kilométert. Ennek a „vak-üzemmódnak” az a célja, hogy megtanuljuk tökéletesen használni ezt a sokfunkciós, nagyszerű járművet.